FILHARMONIA PPV
Gautier Capuçon
niedziela 2021-04-18, GODZ. 19:00
ZRÓBMY TEST TWOJEGO ŁĄCZA X

Jeśli masz jakiekolwiek problemy z odtwarzaniem, zalecamy wykonać test łącza internetowego korzystając z naszego nowego narzędzia. Kliknij tutaj, aby wykonać pomiar - https://livefilharmonia.szczecin.pl/test

Komunikat X

Śledząc program koncertowy Filharmonii w Szczecinie, niechybnie dojdą Państwo do wniosku, że kochamy wiolonczelę! Jest tak w istocie i miło nam zaprosić Państwa na kolejne spotkanie z tym niezwykłym instrumentem oraz niezrównanym Gautierem Capuçonem, który na co dzień koncertuje z wiodącymi orkiestrami świata pod batutą takich sław, jak Gardiner, Dudamel i Petrenko.
 
Czy każdy kompozytor był fanem wiolonczeli? Brahms uważał, że fortepian powinien być dla tego instrumentu partnerem w grze kameralnej – czasem wiodącym, a czasem wspierającym. Z Sonatą op. 38 wiąże się zabawna anegdota. Podobno na próbach ze swoim przyjacielem, muzykiem amatorem, Brahms grał na fortepianie niezwykle głośno. W odpowiedzi na uwagę partnera, że ten nie słyszy swojej wiolonczeli, kompozytor miał rzucić „dobrze dla Ciebie!”.

Oryginalne doświadczenia z wiolonczelą musiał mieć też Dymitr Szostakowicz. Sonatę op. 40 kwalifikuje się jako wczesne dzieło kompozytora. Napisał ją… w krótkim okresie bycia rozwodnikiem. Romans ze studentką Yeleną w 1934 roku skutkował zerwaniem małżeństwa z Niną (mimo że mieli otwarty związek, sprawa musiała wykroczyć poza ustalone warunki), ale niedługo później para pobrała się ponownie. „Zostaję w Leningradzie. Nina w ciąży. Znowu poślubieni” – brzmiał telegram do przyjaciela.

Francuski wiolonczelista Gautier Capuçon jest uznawany na całym świecie za jednego z najbardziej charyzmatycznych, czarujących i żywiołowych wirtuozów gry na tym instrumencie. Z Jérôme’em Ducrosem występowali ostatnio w Sali im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie, Koerner Hall w Toronto, Wigmore Hall w Londynie i Schloss Elmau w Niemczech.

Najbliższe transmisje więcej